Yvette Vermeulen, Geschiedenisdocent
‘Sommige dingen die ik in de klas vertel zijn zó onvoorstelbaar, daar kun je als tiener nog heel weinig mee. Daarom spelen we in havo 3 bijvoorbeeld een loopgravenoorlog na. De ene partij heeft pingpongballen als kogels en de andere partij probeert over te steken zonder geraakt te worden. Dat lukt dus niet. Moraal van het verhaal: in een loopgravenoorlog is de verdediging heel erg in het voordeel. Massale aanvallen zijn zinloos, want ze leveren heel veel slachtoffers op. Dat vergeet niemand meer. De les erna kijk ik dan naar een persoonlijk verhaal; naar het leed van zo’n soldaat.
Sowieso wil ik historische gebeurtenissen graag een gezicht geven. Zoals met het meisje Kim Phuc, dat in de Vietnamoorlog getroffen werd door een napalmbom. Van haar is die beroemde foto gemaakt. Dan merk je dat dat heel veel doet met zo’n groep; dat er ineens een andere sfeer hangt. Maar vóórdat je de diepte ingaat met een onderwerp, moet je het begrijpen. Het is niet vanzelfsprekend dat je die teksten uit je boek zomaar snapt, dus ik wil ze eerst echt goed uitleggen.
